تجربه من در راه اندازی VOIP با استفاده از Shatel Talk

مدتی بود دغدغه راه اندازی یک سیستم VOIP برای پاسخگویی به مشتریان داشتم. در این باره جستجوی زیادی کردم ، فهمیدم راه کارهای زیادی هست ، از جمله خرید Gateway یا کارت های FXS و FXO می تونست در تبدیل خطوط شهری به VOIP به من کمک کنه.

یکی دیگه از مشکلاتی که در این میان برام مهم بود ، این بود که شماره ای که میگیرم ، با تغییر مکان شرکت ، تغییر نکنه و همیشه شماره همراهم باشه.

 

با توجه به هزینه راه اندازی بالای سخت افزارها برای تبدیل خطوط شهری به VOIP و همچنین عدم ثبات شماره تلفن ثابت (با توجه به تغییر مکان شرکت و ریزش مشتری) به پیشنهاد یک دوست ، سرویس Shatel Talk رو انتخاب کردم

دلایل انتخابم:

  • عدم نیاز به سخت افزار خاص ، به جز یک کامپیوتر ، با حداقل سخت افزار (مشخصات سیستم بنده: RAM 2GB – CPU intel – HDD 80GB)
  • قابلیت انتقال خط تلفن در سراسر استان!
  • عدم نیاز به کانفیگ سخت افزار

این رو هم ذکر کنم ، در حال حاضر مخابرات هم اقدام به ارائه سرویس SIP Phone کرده و در حال حاضر این سرویس فقط در استان تهران قابل ارائه ست. چون بنده در شهرستان بودم امکان انتخاب سرویس های مخابرات رو نداشتم ، به اجبار از شاتل تاک استفاده کردم.

 

معایب این روش:

  • وابستگی به اینترنت: در صورتی که اینترنت شما قطع بشه ، عملا VOIP از کار می افته و قابلیت ارائه خدمات به مشتریان رو ندارید.
  • اجبار به استفاده از اینترنت شبکه مذکور: در صورتی که شاتل تاک داشته باشید ، حتما باید از اینترنت شاتل استفاده کنید ، در غیر اینصورت امکان استفاده از این سرویس رو ندارید. درباره خطوط SIP Phone مخابرات اطلاعی ندارم.
  • سر شماره های نه چندان خوب: اگر از هر استانی باشید ابتدا پیش شماره استان رو دارید. برای مثال بنده در خراسان رضوی هستم با پیش شماره 051 ، این طبیعی هست اما در ادامه سر شماره 9 دارید. نتیجه شماره شما میشه: 0519xxxxxxx

 

در نهایت ، در ابتدا من روی سیستم VOIP – یک الستیکس نسخه 2.4 نصب کردم. کانفیگ رو با استفاده از آموزش هایی که در اینترنت وجود داشت انجام دادم اما تماس ورودی نتونستم بگیرم ! در حین همین یکی دو روزی که درگیر کانفیگ این سرویس بودم. هارد عزیز سوخت

یک روز بعد با هارد تازه ، این بار اقدام به نصب ایزابل 4 (سیستم VOIZ فارسی) کردم.

این بار با همون کانفیگ رو انجام دادم ، خوشبختانه تونستم تماس ورودی دریافت کنم. در نهایت ادامه پیکربندی شامل تعریف ورودی ها ، تماس های داخلی و… رو انجام دادم و موفق شدم یک سیستم VOIP برای شرکت ایجاد کنم.

این کار باعث شد تماس ها به خوبی به بخش مورد نظر هدایت بشه و از نتیجه کار بسیار رضایت دارم

 

لینک های مفید:

دانلود سیستم VOIZ (فارسی)

آموزش نصب ایزابل

آموزش تعریف شاتل تاک برای ایزابل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *